Kronika

2022.01.27

Blok tematyczny „Skąd my to wiemy?” w klasie 4c

Drugim blokiem tematycznym, jaki realizowaliśmy w klasach czwartych w drugiej turze nauki, był blok pod tytułem: „SKĄD MY TO WIEMY?”, poświęcony źródłom naszej wiedzy z różnych dziedzin oraz sposobom weryfikowania zdobytych informacji. Na lekcjach ze wszystkich przedmiotów zadawaliśmy sobie pytanie, po co się tego uczymy i skąd wiemy to, co wiemy. Rozmawialiśmy o tym, że ciekawość świata jest motorem postępu, ale też uczyliśmy się krytycznej oceny źródeł wiedzy. Dowiedzieliśmy się, że zawsze należy wnikać, sprawdzać, pytać, drążyć, szukać dowodów, obserwować, wyciągać wnioski, a nie przyjmować wszystko za pewnik. Ostrożność taka jest niezbędna zwłaszcza dziś, w zalewie informacji dostępnych w środkach masowego przekazu, a zwłaszcza w Internecie. Na lekcjach historii i języka polskiego sięgaliśmy do tradycyjnych źródeł wiedzy: do archiwów, eksponatów muzealnych, podręczników, encyklopedii, słowników i atlasów, a także do wspomnień i pamiątek rodzinnych. Pytaliśmy rodziców oraz dziadków o dzieje naszych rodzin i opowiadaliśmy na forum klasy najciekawsze rodzinne historie z odległej przeszłości. Na podstawie baśni omawialiśmy proces ustnego przekazu z pokolenia na pokolenie. Uczyliśmy się dostrzegać i doceniać zasoby wiedzy, kultury i sztuki, jakie otrzymaliśmy w spuściźnie od przodków, i zastanawialiśmy się, jaki wkład w naukę i rozwój cywilizacji wniesiemy my sami.