Kronika
Święto Niepodległości w dwóch odsłonach
Z okazji tak ważnego dnia uczniowie naszej szkoły w przededniu rocznicy spotkali się na uroczystym apelu. Dzieci z klas 0-6 dowiedziały się od uczniów klas 3 i 6, jak doszło do odzyskania przez Polskę niepodległości. Uroczystemu apelowi towarzyszyło wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych. A oto fragmenty naszego wystąpienia historycznego:
XVIII wiek to czas, kiedy Polska przechodzi poważny kryzys. Wykorzystują to sąsiedzi – Rosja, Prusy i Austria, którzy dokonują rozbioru Rzeczypospolitej. Polacy nigdy nie pogodzili się z utratą własnego państwa. Wiek XIX to czas powstań: listopadowego, krakowskiego, wielkopolskiego i styczniowego. Osamotnieni, kiepsko uzbrojeni powstańcy nie byli wstanie osiągnąć sukcesu. Kolejny porażki przynosiły tylko przelaną krew i kolejne represję zaborców. Wreszcie zdano sobie sprawę, że tylko wielka wojna między mocarstwami może dać Polakom wolność i własne państwo. Taka chwila przyszła w lecie 1914 roku. Zaborcy stanęli przeciwko sobie: Rosja kontra Niemcy i Austro-Węgry. Rozpoczęła się I wojna światowa. Dla Polaków była to wielka szansa – mogli wykorzystać konflikt aby odbudować własne państwo. Był to także wielki dramat – dla walczących w armiach zaborczych Polaków była to wojna bratobójcza. W chwili wybuchu wojny Józef Piłsudski rozpoczął organizowanie polskiego wojska. Już 6 sierpnia 1914 roku z Krakowa wyruszyła do zaboru rosyjskiego Kompania Kadrowa, zalążek polskiej armii, która miała wywołać powstanie przeciwko Rosjanom. Nie udało się to i 27 sierpnia powołano Legiony Polskie, które miały walczyć u boku Austro- Węgier. W grudniu 1914 roku sformowano I Brygadę Legionów a w maju 1915 roku Brygady II i III. Walczyły one pod Łowczówkiem, Konarami, Tarłowem, Jastkowem, legionowi ułani okryli się sławą w bitwie pod Rokitną. W 1916 roku było już pewne, że Niemcy i Austro-Węgry nie wygrają wojny. Wówczas Józef Piłsudski opuścił dotychczasowego sojusznika za co został uwięziony. Ale sprawa polska nie zniknęła. Z Paryża przypominał o niej Roman Dmowski, w Ameryce to samo robił wybitny pianista Ignacy Jan Paderewski. Józef Haller rozpoczął we Francji organizowanie armii, którą od kolorów mundurów nazwano ‘błękitną”. Przywódcy mocarstw pogodzili się z myślą, że Polakom należy się własne państwo. Wojna dobiegała końcowi. Niemcy i Austro-Węgry pokonali Rosję ale sami ulegli Anglii, Francji i Stanom Zjednoczonym. Polacy doskonale potrafili wykorzystać klęskę wszystkich swoich zaborców. Już w końcu października 1918 roku w Krakowie powstał pierwszy polski rząd na czele którego stanął Wincenty Witos. W listopadzie powstał w Lublinie rząd Ignacego Daszyńskiego. Kiedy jednak do Warszawy przybył zwolniony z niemieckiego więzienia Józef Piłsudski wszystkie instytucje uznawały jego autorytet i przywództwo. 11 listopada 1918 roku Józef Piłsudski został dowódcą wojska polskiego i ten fakt został uznany za początek istnienia niepodległej Polski. 14 listopada przejął władzę, 16 listopada poinformował świat o powstaniu niepodległej Republiki Polskiej. 22 listopada Józef Piłsudski jako Tymczasowy Naczelnik Państwa stanął na jego czele. Polska, po 123 latach niewoli wróciła na mapę Europy. Państwo polskie musiało sobie wywalczyć granice. Nie obyło się bez konfliktów. Na Zachodzie trzeba było wywalczyć granicę z Niemcami. Zwycięskie powstanie wielkopolski i trzy powstania śląskie dały nam Poznań i Katowice, śląskie huty i kopalnie. Na Wschodzie Polska musiał obronić się przed bolszewikami. Ich pochód zatrzymaliśmy nad Wisłą, zwyciężając w bitwie warszawskiej 18 najważniejszej bitwie w dziejach świata.
Podobne wystąpienie klas 3i6 miało miejsce – w ramach współpracy – 12 XI w Domu Kombatanta. Warto nadmienić, że uczniowie klas 6 razem z Kombatantami śpiewali też pieśni powstańcze, z okazji 70 rocznicy upadku Powstania Warszawskiego.
O tym, jak wzruszające były te spotkania mówią same fotografie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej szkolnej Galerii.
wychowawca klas szóstych – Marzena Raczko